Výlet kolem řeky Jizery

Ono je to tu samá skála

Dnešní výlet je ve znamení šplhání po skalách a cachtání v řece Jizeře. Jedeme autem do Jizerky, jedné z nejchladnějších oblastí v České republice. Zaparkujeme na parkovišti Pod Bukovcem a vyrážíme na prohlídku pěkných roubených chaloupek. Projdeme celou Jizerkou a za osadou odbočujeme na naučnou stezku Tři iseriny, po které dojdeme až k rašeliništím Jizery.  Pak se po cestě vracíme zpět a u rozcestníku Lasičí cesta pokračujeme dál po červené značce  na Jelení stráň. Cesta jde pěkně do kopečka a po chvilce už se nám ukazuje první z našich dnešních cílů. Osamělé skalnaté útvary, které je nutné pořádně prozkoumat. První z nich je Jelení stráň, poté Viklan a po něm následují Pytlácké kameny. Na Pytláckých kamenech je nahoře krásná vyhlídka do kraje. Šplhá se na ní po žebřících, tak nás panička nechala přivázané dole u stromku. Taková zrada. Taky jsme chtěli s Lilly prozkoumávat skály. Lilly by určitě předvedla další ze svých kaskadérských kousků, ale panička to tímto rázně zatrhla. I tak, ale byla cesta opravdu moc pěkná. Skalnatých útvarů je tu okolo spousta a je pěkné pozorovat, jak osaměle ční k nebesům.

Z Pytláckých kamenů putujeme pohodlnou cestou stále po červené až k rozcestníku Předěl. Tam si dáme nějakou dobrotu a chviličku si odpočineme. Po pauze pokračujeme k rozcestníku Na Písčinách, kde opouštíme značené cesty a vydáváme se směr řeka Jizera. Tady jsme museli dávat moc dobrý pozor kudy jdeme. Za prvé abychom se nedostali do Národní přírodní rezervace Rašeliniště Jizery, která se rozkládá kolem řeky Jizery na české straně a za druhé abychom se neutopili v rašelině. V prvním případě by nás čekala nemalá pokuta ve druhém by se z nás stalo hnědé uhlí. Ani jedno jsme nechtěli riskovat, tak jsme šli přesně podle navigace po cestách a cestičkách a nakonec jsme se do Polska zdárně a bez karambolů dostali. Ušetřili jsme tím spoustu kilometrů, protože oficiální přechod je až u Smrku. Nyní už nás nečekají žádné kopce, ale pohodlná cesta lesem po žluté naučné stezce kolem Jizery. Tu jsme tedy poměrně dlouho neviděli, což nás trochu zklamalo, ale nakonec se cesta přeci stočila téměř až k řece, takže jsme se mohli svlažit a obdivovat malou divokou říčku plnou písku, oblázků a také velkých kamenů. V osadě Izerska hala se odpojujeme od naučné stezky a pokračujeme po červené až do Orle, kde je přechod přes Jizeru zpět do Česka. Přejdeme pěkný nový most a pokračujeme po naučné stezce Tři Iseriny až k parkovišti.